تبلیغات
❀⁂✍...نور آل محمد(عج)...⁂❀ - ازدواج از دیدگاه دین اسلام
❀⁂✍...نور آل محمد(عج)...⁂❀
☀ ☁ ❀ بـه لـطـافـت یــاس ❀ ☁ ☀
✿ ❀ ❁عَزیزٌ عَلیَّ اَن اَری الَخَلقَ و لا تُریَ❁ ❀ ✿
 

مسئله ازدواج موقت یکی از مهمترین مسائل و یکی از بهترین سنت های رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است.


اجرای این امر در اجتماع باعث جلوگیری و ریشه کن شدن بسیاری از مفاسد مخصوصا فحشا و بسیاری از مفاسدی که از این مفسده ی بزرگ نشات می گیرد می شود.


بسیاری از کسانی که به فحشاء و آلودگی ها و نا پاکی های بسیار کثیف و زشت آن می افتند از یک طرف تحت فشار زیاد غریزه ی جنسی می باشند (که یکی از سرکش ترین غرایز انسانی است و سرکوب آن نیز غیر ممکن است)و از طرف دیگر به علت مشکلات زیادی که در سر راه ازدواج دائم وجود دارد قادر به ازدواج دائم نیستند ، و در صد زیادی از این طیف ، جوانانی هستند که مشغول تحصیل می باشند .


راهی که اکثریت به طرف آن می روند ، روابط نا مشروع با همجنس و یا جنس مخالف می باشد که این روابط باعث فساد اجتماع و شیوع امراض مختلف مقاربتی و تولید هزاران فرزند نا مشروع (که معمولا تحویل پرورشگاه ها و شیر خوارگاه ها می شوند)و هزاران مفاسد دیگر می شود و همچنین باعث از بین رفتن فضائل اخلاقی و معنوی می گردد و خلاصه نظام اجتماع را به سراشیبی سقوط و تباهی سوق می دهد.


پس باید راهی را بیابیم که از یک طرف فاقد مشکلات ازدواج دائم بوده و از طرف دیگر آلوده شدن به این مفاسد را به دنبال نداشته باشد.


اسلام که بهترین و بالاترین و ارزنده ترین دین است ، ازدواج موقت را به عنوان بهترین راه به انسان ها نشان داده است که هم برای مردان و هم برای زنان مفید است و در ضمن حافظ پاکی و سلامتی دنیوی و اخروی آنها می باشد.


در ازدواج موقت رابطه ی بین زن و مرد یا دختر و پسر ، رابطه ی شرعی و قانونی خواهد بود و مشکلات طلاق را نخواهد داشت و اگر فرزندی هم متولد شود ، کاملا شرعی و قانونی می باشد و مانند فرزند همسر دائم از پدر و مادر ارث می برد و تمام امتیازات را دارا خواهد بود.

 

 

ازدواج موقت در قران

قرآن کریم که حاوی جامع ترین و کامل ترین دستورات زندگی از پیام ها و دستورات الهی می باشد ازدواج را بر دو قسم کرده است :
ازدواج دائم و ازدواج موقت.
آشکارترین دلیل بر مشروعیت و جواز ازدواج موقت ،آیه ی صریح قرآن است ،آنجا که می فرماید:
« فما استمتعتم به منهن فاتوهن اجورهن فریضة و لا جناح علیکم فیما تراضیتم ... »
(سوره نساء،آیه24)
یعنی : «زنانی را که متعه می کنید،واجب است مهر آنها را بپردازید.وگناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر ،با یکدیگر توافق کرده اید(بعدا می توانید با توافق یکدیگر،آن را کم یا زیاد کنید)،به درستی که خداوند دانا و حکیم است
اکثر محدثان و بزرگان تفسیر از صحابه ی رسول اکرم و تابعین تصریح کرده اند که آیه ی 24 سوره ی نساء در مورد ازدواج موقت نازل شده است.

 

ازدواج موقت در تاریخ

ازدواج موقت در زمان پیامبر اکرم (ص) و حکومت امیر اول سنی ها و نیمی از حکومت امیر دوم سنی ها ،مرسوم بوده است  و شخص پیامبر اکرم (ص) و حضرت علی (ع) و بسیاری از صحابه ی خاص نیز به این امر اقدام می نمودند ،تا اینکه امیر دوم سنی ها در زمان حکومتش ،با این امر نیک و پسندیده و سنت الهی مخالفت کرده و آن را حرام دانست و چون زمام حکومت غصب شده در اختیار وی بود ،دستور جلوگیری از انجام این سنت الهی را صادر کرد و گفت :«من ازدواج موقت را بر شما حرام می کنم و بر عمل کننده ی به آن ،حد جاری می کنم.اگر چه زمان پیامبر اکرم(ص) نیز به آن عمل می نموده و آیه ی قرآن در مورد حلال بودن آن نازل شده است.اگر به من خبر برسانند که مردی ازدواج موقت نموده است او را سنگسار خواهم کرد.»


افراد بسیاری حتی از وابستگان خود او با این کار مخالفت کردند،از جمله پسر خودش ،«عبدالله» نیز با این فرمان مخالفت می نمود و می گفت:«به خدا قسم ما در زمان رسول اکرم(ص) ازدواج موقت می نمودیم و زنا کار محسوب نمی شدیم.وای بر شما ! آیا از خدا ترس ندارید ؟اگر عمر شما را از این مساله نهی و جلوگیری کرده است ،کرده باشد.چرا که خدا آن را حلال نموده است و پیامبر(ص) به آن عمل می کرد.آیا از پیامبر(ص) تبعیت می کنید یا از عمر؟!پدرم ازدواج موقت را حرام کرده است در حالی که پیامبر(ص) آن را حلال می دانست و به آن عمل می کرد.آیا حرف پدرم را اطاعت کنم یا دستور پیامبر را؟!همانا پیامبر اکرم(ص) متعه می کرد.»
نقل شده که روزی امیر سوم سنی ها به حضرت امیرالمومنین (ع) گفت :«من مردم را از متعه نهی میکنم ولی می بینم که تو انجام می دهی؟»
حضرت علی(ع) فرمودند:«من سنت پیامبر اکرم(ص) را به خاطر گفته ی یکی از مردم ! ترک نخواهم کرد.»
اجتهاد در مقابل نص صریح قرآن به اعتقاد شیعه و سنی باطل است اما امیر سنی ها (عمر) به اعتقاد تمام اهل تشیع و بعضی از طرفدارانش در زمان خود ، اجتهاد در مقابل نص نمود.
«عمران بن حصین» که از موثقین اهل سنت است ،می گوید :«آیه ای از قرآن در مورد حلال بودن متعه تازل شد و پیامبر(ص)به ما امر کرد که متعه نمایید ،و بعد نیز آیه ای در نسخ آیه ی متعه نیامد و پیامبر(ص)هم از آن ،نهی ننمود تا از دنیا رفت ولی مردی به رای خود هر چه خواست گفت.»
آیا امیر دوم سنی ها بیشتر از خدا و پیامبر خدا (ص)به مصلحت جامعه آگاه بود؟به خدا پناه می بریم از چنین حرف کثیف و باطلی!

 

 

ثواب ها و حسنات الهی ازدواج موقت

شخصی به نام «عقبه» می گوید :« از امام صادق (ع)پرسیدم:«آیا برای کسی که ازدواج موقت بنماید از طرف خداوند ثوابی در نظر گرفته شده است؟»
امام صادق (ع) فرمودند: «اگر با این عمل قصد قربت کند و صرفا به خاطر مخالفت با کسی که این عمل را حرام کرده است ازدواج موقت نماید ،کلمه ای با آن زن صحبت نمی کند، مگر آنکه خداوند به عدد هر کلمه ،حسنه ای برای او می نویسد ،و دستی به طرف زن دراز نمی کند مگر اینکه خداوند برای او حسنه ای قرار می دهد .وقتی به او نزدیک شود ،خداوند گناهی از او می آمرزد  و وقتی غسل می کند ،خداوند به عدد هر مویی از بدن او که آب بر آ« جریان پیدا کند از گناهان او می بخشد.»
پرسیدم : «به عدد هر مو؟»
حضرت فرمودند :« (آری!)به عدد هر مو.»

 

 

احادیثی در باب ازدواج موقت

هر کس صیغه ی موقت را حلال نداند از اهل بیت نیست


«ابابصیر» می گوید :« در مورد ازدواج موقت از امام صادق(ع) سوال کردم.حضرت فرمودند :« در همین مورد این آیه نازل شده است که :«فما استمتعتم به منهن فاتوهن ...»(سوره ی نساء آیه ی 24)
یعنی :«زنانی را که متعه می کنید واجب است که مهر آنان را بپردازید .وگناهی بر شما نیست در آنچه بعد از تعیین مهر ،با یکدیگر توافق کرده اید ،(بعدا می توانید با توافق یکدیگر ، آن را کم یا زیاد کنید.)»
«هر کس ازدواج موقت را حلال نداند از ما نیست.»
***********************************************
طلب آمرزش و لعنت ملائکه در رابطه با ازدواج موقت
 


امام صادق فرمودند :«هیچ کس ازدواج موقت نمی کند مگر آنکه از هر قطره ی از آب غسلش که از او فرو می ریزد خداوند هفتاد ملک را خلق می نماید که تا روز قیامت برای او طلب آمرزش می نمایند و بر کسی که از این عمل دوری کند لعنت می فرستند»
***********************************************


و حضرت علی (ع) فرمودند : «اگر عمر از ازدواج موقت جلوگیری نمی کرد هیچ کس زنا نمی کرد مگر آنکه پست و شقی باشد»


و ایشان فرمودند : «من سنت پیامبر اکرم را به خاطر گفته ی یکی از مردم ترک نمی کنم»

 

 

 

چند سوال مهم در ازدواج موقت

 

آیا اذن پدر در ازدواج موقت با دختر باکره لازم است؟


دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد اگر بخواهد شوهر کند لازم نیست از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد چه دختر باکره باشد یا نباشد پدر و جد حاضر باشند یا غایب... آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی، توضیح المسائل مسأله2373
http://www.rohani.ir


******
چنانچه دختر بالغه وعاقله ورشیده باشد وصلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد ، مثلاً بتواند معاملات مهمه را انجام بدهد ، عقد او بدون اذن پدر صحیح است... آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی، استفتائات واقع در سایت ایشان بخش نکاح مسأله 13:
http://shahroudi.net


******
دختر باکره مطلقاً اذن پدر را نمی خواهد فرق بین دائم و موقت نیست... آیت الله جواد غروی علیاری، جامع المسائل صفحه60
http://www.gharavi-aliari.com 


آیا مرد و زن بدون وکیل مىتوانند خودشان صیغه عقد را بخوانند؟


بلى اگر بتوانند صیغه را صحیح بخوانند و شرایط حاصل باشد و قصد انشاء کنند مانعى ندارد.


 


 


آیا انسان بدون وجود شاهدى مى تواند صیغه عقد موقت را بخواند در صورت مواجه شدن با نیروهاى انتظامى چگونه باید جواب دهد؟


از نظر شرعى اگر زن و مردى ادعاى زوجیت با یکدیگر داشته باشند ادعا پذیرفته است مگر آنکه قرینهاى بر خلاف و یا فریبى در کار باشد. و خواندن صیغه نیاز به شاهد ندارد.


 


 


غیر از خواندن صیغه چه مسائلى را بهتر است در عقد موقت رعایت کنیم؟


مسائل بهداشتى و نیز حفظ آبرو و حیثیت.


 


 


حکم عقد موقت با زن بیوه چیست؟


ازدواج موقت اشکال ندارد ولى مواظب باشید آن خانم دچار بیمارى نباشد. همین طور اگر قبلاً با کسى ازدواج کرده است در عده نباشد. عده: مدت زمانى است که زن بعد از جدا شدن از شوهر باید صبر کند تا بتواند شوهر دوم نماید. مدت براى زنى که شوهرش مرده چهار ماه و ده روز و براى کسى که طلاق گرفته وقتى شوهر در حالت پاکى از حیض او را طلاق داد او باید صبر کند تا دوباره عادت شود و وقتى براى بار سوم حیض شد عده هایش تمام است و مىتواند شوهر کند. البته اگر زن یائسه باشد یعنى اگر سیده است 60 سال و اگر غیر سیده است 50 ساله باشد که معولاً در این سن زنها عادت نمىشوند. چنین زنانى عده ندارند و بلافاصله بعد از جدا شدن از شوهر اول مىتوانند به عقد شوهر دیگر درآیند. بنابراین شما با رعایت این جهات مىتوانید با زن بیوه ازدواج موقت نمایید.



درباره وبلاگ


» ضمن عرض سلام و خیر مقدم به دوستان گرامی و عزیز خوش آمدید.
امیدوارم از وبلاگ بنده نهایت استفاده و لذت را ببرید و از اون بیشتر بازدید و نظر بدید.
نظرات شما دوستان عزیز برای بنده واقعا با ارزش است.
☃*:..با تشکر‎..:*☃

مدیر وبلاگ : ❀حـامـد عـقـیـلـی❀
صفحات جانبی
نظرسنجی
با عرض ادب و احترام سلام علیکم...خدا قوت به تمام کاربران گرامی و عزیز✍ رضایت شما کاربران گرامی از برنامه ها ، شعرها و دیگر مطالب وبسایت در چه حدی است؟✍






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
filesell
کلیه حقوق این وبلاگ برای ❀⁂✍...نور آل محمد(عج)...⁂❀ محفوظ است