تبلیغات
❀⁂✍...نور آل محمد(عج)...⁂❀ - مطالب خرداد 1392
❀⁂✍...نور آل محمد(عج)...⁂❀
☀ ☁ ❀ بـه لـطـافـت یــاس ❀ ☁ ☀
✿ ❀ ❁عَزیزٌ عَلیَّ اَن اَری الَخَلقَ و لا تُریَ❁ ❀ ✿

لباس بندگی را به تن کنید / راه معرفت نفس را طی کنید

اگر خدایی نکرده در آخر خط م/  به جان غربت فاطمه حلالم کنید

مرا که راهی شناخت معرفت نفسم /  برای زود رسیدن کمی توان بدهید

برای آنکه بمانم همیشه در راهتان /  به این بندهُ حقیرعزت بدهید

نماز گریه ی ما با امامت مهدیست /  مرا به جان مهدی امان بدهید

قسم به حرمت چشمانتان اگر مردم /  مرا به معرفت نفس گواهم بدهید

معرفت نفس

شـاعـر: حـامـد عـقـیـلـی 









طبق برخی از روایات، امام قائم (عج) در روز عاشورا قیام می فرمایند. («کشف الغمّه»، ج 3، ص 460)

ارتباط بین روز عاشورا و روز قیام قائم (عج)، یک رابطه ملموس و قابل درک برای هر انسان عاقلی است. چرا که راه و هدف مهدی (عج) همان هدف امام حسین علیه السّلام در ابعاد وسیع و گسترده جهانی است.

در روز عاشورا شمشیر حکم می کرد و در قیام ولی عصر (عج) هم شمشیر پاسخگوی بسیاری از نارسائیها خواهد بود.

عاشورا دغدغه ای نهفته در وجود انسانهای مسلمان است و انتظار فرج و قیام مهدی (عج) هم چیزی است که با سرشت آنان عجین شده است.

اگر واقعه عاشورا با مقدّماتی تلخ و کار شکنیهای یاران یزید به وقوع پیوست، قیام قائم هم با خروج سفیانی ها و دجّالها که موانع اجرای احکام الهی هستند، به منصّه ظهور خواهد رسید.و… عاشورای حسینی نمونه بزرگی برای قیام بزرگتر مهدی موعود (عج) خواهد بود.









 امام قائم (عج) همچون پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله نخست اعلان دعوت می کند و در آغاز ظهور، پیامش را به جهانیان می رساند، در این میان عدّه ای دعوتش را می پذیرند ولی عدّه ای دیگر کار شکنی و توطئه گری کرده و به مخالفت بر می خیزند، امام (عج) در برابر اینها قیام مسلّحانه می کند.

امام جواد علیه السّلام در ضمن حدیثی می فرماید:

«وقتی که 313 نفر یاران خاصّ امام قائم (عج) به خدمتش در مکّه رسیدند، حضرت دعوتش را به جهانیان آشکار می سازد (یعنی ظهور می کند) و وقتی که این تعداد به ده هزار نفر رسید، به اذن خداوند متعال قیام مسلّحانه می کند (خروج می نماید).» («بحار الانوار»، ج 52، ص 283)









 در روایات فراوانی خاندان ائمه علیهم السلام، به پرهیز از قیام قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام توصیه شده اند. از جمله روایاتی که برای مشروع نبودن تشکیل حکومت در عصر غیبت، مورد استفاده واقع شده، روایاتی است که به ظاهر قیام مسلحانه را پیش از ظهور مهدی علیه السلام منع می کند و تأکید دارد که این گونه قیام ها به ثمر نمی رسد.

روایات یاد شده را شیخ حر عاملی در وسائل الشیعة و محدّث نوری در مستدرک الوسائل گرد آورده اند.

برای پاسخ به شبهه فوق، به دسته بندی روایات یاد شده می پردازیم و از هر کدام نمونه ای نقل و سپس آنها را نقد می کنیم:

یک. برخی از این روایات، به طور عام، هر نوع قیام و برافراشتن هر پرچمی را پیش از ظهور حضرت حجّت علیه السلام محکوم و پرچمدار آن را طاغوت و یا مشرک معرّفی می کنند.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «کُلُّ رایَةٍ تُرْفَعُ قَبْلَ قِیامِ القائِمِ فَصاحِبُها طاغُوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دُونِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ»؛ [1] «هر پرچمی پیش از قیام قائم بر افراشته شود، صاحب آن طاغوتی است که در برابر خدا پرستش می شود».

برافراشتن پرچم، کنایه از اعلان جنگ با نظام حاکم و تلاش برای تأسیس حکومت جدید است. واژه «طاغوت» و جمله «یُعْبَدُ مِنْ دوُنِ اللَّهِ» در این حدیث به خوبی بیانگر آن است که مقصود از «پرچم برافراشته شده پیش از قیام قائم» پرچمی است که در مقابل خدا و رسول و امام علیه السلام برافراشته گردد و برافرازنده در مقابل حکومت خدا، حکومتی تأسیس کند و در پی آن باشد که به خواسته های خود جامه عمل بپوشاند. بنابراین، نمی توان شخص صالحی که برای حاکمیت دین، قیام و اقدام کرده است؛ طاغوت خواند؛ زیرا در این صورت، چنین پرچمی، نه تنها در مقابل پرچم قائم برافراشته نشده که در مسیر و طریق و جهت او خواهد بود.

افزون بر این، اگر با استناد به این روایات، هرگونه قیام و نهضتی را محکوم و غیر مشروع بدانیم، این گونه برداشت، با روایت های جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و نیز با سیره پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام تعارض دارد و در مقام تعارض، باید از این روایات صرف نظر کرد.

دو. روایاتی که بیانگر ناکامی و موفق نشدن قیام های پیش از قیام مهدی علیه السلام است. این دسته از روایات، در ضمن، به مشروع نبودن تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی اشاره دارد؛ زیرا قیامی که بدون ثمر باشد، از دیدگاه عقل و عقلا ناپسند است.

امام سجادعلیه السلام می فرماید: «وَاللَّهِ لایَخْرُجُ واحِدٌ مِنَّا قَبْلَ خُرُوجِ القائِمِ علیه السلام اِلاّ کانَ مَثَلُهُ مَثَلَ فَرْخٍ طارَ مِنْ وَکْرِهِ قَبْلَ اَنْ یَسْتَوِیَ جَناحاهُ فَاَخَذَهُ الصِّبْیانُ فَعَبَثُوا بِهِ»؛ [2] «به خدا سوگند هیچ یک از ما پیش از قیام قائم خروج نمی کند؛ مگر اینکه مَثَل او، مانند جوجه ای است که پیش از محکم شدن بال هایش از آشیانه پرواز کرده باشد. در نتیجه کودکان او را گرفته و با او به بازی می پردازند».

از این روایت نتیجه گرفته اند که قیام برای تشکیل حکومت اسلامی، نه تنها بی نتیجه است، که گرفتاری و ناراحتی اهل بیت علیهم السلام را نیز در پی دارد. بنابراین باید از تشکیل حکومت اسلامی، پیش از قیام مهدی علیه السلام چشم پوشید! استناد به این روایت و مانند آن از جهاتی باطل است:

1. این روایت در صدد این نیست که اصل جواز قیام را ردّ کند؛ بلکه پیروزی را نفی می کنند. اگر نفی جواز کند، قیام امام حسین علیه السلام در برابر یزید و نیز قیام زیدبن علی و حسین بن علی شهید فخ و… را محکوم کرده است! با اینکه بدون تردید، این قیام ها مورد تأیید ائمه علیهم السلام بوده است.

2. عدم پیروزی قیام، دلیل بر نفی تکلیف به قیام نیست؛ به عنوان نمونه «در جنگ صفین، شایع شد که معاویه مرده است. این خبر باعث شادی مردم شد. اما حضرت علی علیه السلام در مقابل شادی مردم، فرمود: سوگند به آن خدایی که جان من در قبضه قدرت او است! معاویه هلاک نمی شود تا مردم بر او هماهنگ شوند. از آن حضرت سؤال کردند: بنابراین پس چرا با او می جنگید، امام فرمود: «اَلْتَمِسُ العُذْرَ بَینی وَبَیْنَ اللَّهِ» می خواهم بین خود و خدایم عذر داشته باشم». [3] .

این روایت و مانند آن بیانگر این معنا است که انسان مسلمان، باید به تکلیف خود عمل کند و نباید انتظار داشته باشد، حتماً به نتیجه مطلوب برسد.

3. امکان دارد مقصود از جمله «مِنّا اَهْل البَیْت» تنها ائمه معصومین علیهم السلام باشند؛ زیرا شیعیان از آنان انتظار خروج مسلحانه را داشتند و ایشان با توجّه به شرایط حاکم بر آن زمان، می خواستند با اخبار غیبی، آنان را قانع کنند که هر کس از ما پیش از قیام قائم خروج کند، به علت نبود امکانات لازم، پیروز نخواهد شد و مصلحت اقتضا می کند که خروج مسلحانه نداشته باشند.

4. در برخی از روایات، به قیام های پیش از قیام قائم بشارت داده شده است که زمینه ساز حکومت مهدی علیه السلام هستند. بدون تردید زمینه سازی آنها، به لحاظ موفقیت آن قیام ها است. افزون بر اینکه ایجاد آمادگی، خود بزرگ ترین ثمره این قیام ها می باشد.

5. اگر بگوییم این روایات در صدد نهی از قیام و مبارزه با ستم و فساد است، با آیات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز با سیره ائمه معصومین علیهم السلام ناسازگار است! از این رو باید به دور افکنده شود.

سه. روایاتی که برای مشروع نبودن تلاش در راه ایجاد حکومت اسلامی در دوره غیبت، بدان ها استناد شده است. این روایات مردم را به سکوت و سکون، فرا می خواند و از مشارکت در هر قیام و مبارزه ای، پیش از تحقق نشانه های ظهور باز می دارد.

امام صادق علیه السلام می فرماید: «یا سَدیرُ اِلْزَمْ بَیْتَکَ وکُنْ حِلْساً مِن اَحْلاسِهِ وَاسْکُنْ ما سَکَنَ اللَّیْلُ وَالنَّهارُ فَاِذا بَلَغَکَ اَنَّ السُّفْیانِیَّ قَدْ خَرَجَ فَارْحَلْ اِلَیْنا وَلَوْ عَلی رِجْلِکَ»؛ [4] «ای سدیر! در خانه بنشین و به زندگی بچسب. آرامش داشته باش تا آن هنگام که شب و روز آرام هستند، اما هنگامی که خبر رسید که سفیانی خروج کرده به سوی ما بیا، اگرچه با پای پیاده باشد».

از دیدگاه برخی، مقتضای این روایات منحصر به سدیر، نیست؛ بلکه بر همه واجب است که تا خروج سفیانی و دیگر نشانه ها و بالاخره تا قیام قائم علیه السلام، سکوت نموده و از قیام و خروج خودداری کنند.

در پاسخ گفتنی است که تعمیم حکم به همه افراد، در همه زمان ها متوقف است بر این که ما علم داشته باشیم به اینکه شخص خاصّ و یا مورد خاصی، مورد نظر امام نبوده است.

در روایات مذکور و مانند آن، نه تنها چنین علمی نداریم که خلاف آن برای ما ثابت است. [5] .

چهار. از روایاتی که بر مشروع نبودن ایجاد حکومت اسلامی در دوره غیبت بدان استناد شده، روایاتی است که به صبر دعوت کرده و از شتاب، نهی نموده است. در برخی از این روایات آمده است که انسان مسلمان، پیش از فرا رسیدن موعد فرج و زوال ملک ظالم، نباید خود را به زحمت بیندازد و به دنبال برقراری حکومت عدل باشد.

امام علی علیه السلام می فرماید: «به زمین بچسبید و بر بلاها صبر کنید. دست ها و شمشیرهایتان را در جهت خواست های زبانتان به حرکت در نیاورید و نسبت به آنچه خداوند برای شما در آن عجله قرار نداده، عجله نکنید. اگر کسی از شما در رختخواب بمیرد، اما نسبت به خدا و رسول و اهل بیت رسول، شناخت و معرفت داشته باشد، شهید از دنیا رفته و اجر او با خدا است و آنچه را از اعمال نیک نیّت داشته، پاداشش را خواهد برد و همان نیّت خیر او در ردیف به کار گرفتن شمشیر است. بدانید که برای هر چیز مدّت و سرآمدی است». [6] .

بدون تردید سخنان امام علی علیه السلام در ارتباط با مورد خاصّ و شرایط ویژه است. از طرفی روایاتی نیز از ائمه علیهم السلام نقل شده که در آن بسیاری از قیام های علویان وغیرآن مورد تأیید آنان قرار گرفته است. همچنین قیام هایی صورت گرفته که شیعیان وعالمان معروف درآن شرکت داشته اند. این دسته ازروایات، روایات پیشین را توضیح می دهند وتفسیرمی کنند؛ ازجمله:

1. محمدبن ادریس، درکتاب «سرائر» آورده: «فردی در محضر امام صادق علیه السلام سخن ازقیام به میان آورد واز خروج کسانی که از اهل بیت قیام می کنند، سؤال کرد.

حضرت فرمود: «لا اَزالُ اَنَا وَ شِیعَتی بِخَیْرٍ مَا خَرَجَ الخارِجیُّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ وَلَوَدِدْتُ اَنَّ الخَارِجِیَّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ خَرَجَ وَعَلَیَّ نَفَقَةُ عِیالِهِ»؛ [7] «پیوسته من و شیعیانم بر خیر هستیم، تا هنگامی که قیام کننده ای از آل محمدصلی الله علیه وآله قیام کند، چقدر دوست دارم که شخصی از آل محمدصلی الله علیه وآله قیام کند و من مخارج خانواده او را بپردازم».

2. روایاتی که دینداران را ستوده و دینداری را به آتش در کف گرفتن شبیه کرده است و… [8] .

و نیز روایاتی که درباره سنگینی مسؤولیت مسلمانان راستین و ارزش آنان در دوران غیبت وارد شده که روایات پیشین را – که در نهی از قیام مسلحانه وارد شده بود – رد می کند.

علاوه بر آنچه گفته شد، تأیید برخی از قیام ها – از جمله قیام زید، قیام حسین بن علی شهید فخ و قیام توابین – خود دلیلی بر تأویل روایات ناهی از قیام است. [9] .

پاورقی

[1] الکافی، ج 8، ص 295، ح 452.

[2] همان، ج 8، ص 264؛ الغیبة، ص 199، ح 14.

[3] ابن شهر آشوب، المناقب، ج 2، ص 259.

[4] الکافی، ج 8، ص 264، ح 383.

[5] ر.ک: همان، ج 2، ص 242.

[6] نهج البلاغه، خطبه 233.

[7] سرایر، ج 3، ص 569؛ وسائل الشیعة، ج 15، ص 54، ح 19975.

[8] بحارالانوار، ج 52، ص 135.

[9] چشم به راه مهدی علیه السلام، مقاله حکومت اسلامی در عصر انتظار، محمدصادق مزینانی، ص 138 – 119.









 سؤال:چرا نام امام قائم (عج ) در قرآن نیامده است ؟
جواب:

شـیوه سوال حاكی است كه گویا معرفی اولیاء الهی كه امت باید از آنها پیروی كنند , فقط یك راه دارد , و آن این است كه نام آنان در كتاب آسمانی برده شود . در صـورتـی كـه اگر به خود قرآن مراجعه كنیم خواهیم دید , كه قرآن برای معرفی شخصیتهای الهی از سه راه وارد می شود , و در هر موردی طبق مصالحی از شیوه خاصی پیروی می كند . 1 – معرفی با اسم پیامبر گرامی در انجیل از طریق اسم برای آیندگان معرفی شده است . و مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد (1) . بشارت دهنده به پیامبری پس از خود هستم كه نام او احمد است . خداوند گاهی پیامبران خود را با نام مورد خطاب قرار می دهد , مانند :

یا داود انا جعلناك خلیفه فی الارض (2) . ای داود , ما تو را در روی زمین جانشین قرار دادیم . قرآن در مواردی از پیامبر اسلام , به اسم یاد می كند , آنجا كه می فرماید : و ما محمد الا رسول قد خلت من قبله الرسل (3) . محمد پیام آوری بیش نیست كه پیش از او نیز پیامبرانی بوده اند . 2 – مـعـرفـی بـا عـددیكی دیگر از طرق قرآن معرفی با عدد است و لذا نقباء بنی اسرائیل را با عدد مـعـرفی كرده است , آنجا كه می فرماید : و لقد اخذ اللّه میثاق بنی اسرائیل و بعثنا منهم اثنی عشر نقیبا (4) . خداوند از بنی اسرائیل پیمان گرفت و از آنها دوازده مراقب برانگیختیم . گروهی كه طبق گزینش حضرت موسی قرار شد به كوه بروند , در قرآن با عدد معرفی شده اند , آنجا كه می فرماید : و اختار موسی قومه سبعین رجلا لمیقاتنا (5) . موسی , از قوم خود برای میقات ما هفتاد نفر را برگزید . 3 – مـعـرفـی بـا صفت یكی دیگر از طرق شناسائی شخصیت الهی , معرفی با صفت است , چنانكه پیامبر درانجیل و تورات علاوه بر معرفی با نام , با صفات نیز معرفی شده است و قرآن بر این مطلب گواهی می دهد . ما نیز نمونه هائی را در اینجا می آوریم . الـذیـن یـتـبـعون الرسول النبی الامی الذی یجدونه مكتوبا عندهم فی التوراه والانجیل یامرهم بالمعروف و ینهیهم عن المنكر 000 (6) . كسانی كه از رسول و نبی د ناخوانده ای , پیروی می كنند كه نام و خصوصیات اورا در تورات و انـجیل نوشته می یابند كه آنان را به نیكی دعوت كرده و از بدیهابازشان می دارد , پاكیها را برای آنـان حـلال و نـاپاكیها را تحریم می نماید , وبارهای گران و زنجیرهائی را كه بر آنان بود , از آنان برمی دارد . در این آیه , حضرت محمد با صفات دهگانه معرفی شده است . از سـیـاق آیـه استفاده می شود كه حضرت در این دو كتاب – تورات و انجیل – با همه و یا اكثر این صـفـات مـعرفی گردیده است و مفاد جمله : مكتوبا عندهم فی التوراه و الانجیل این است كه صفات و خصوصیات او در تورات و انجیل آمده است . خـداونـد متعال در قرآن , كسانی را كه باید مسلمانان از آنها اطاعت كنند , باصفات اولی الامر معرفی كرده است آنجا كه می فرماید : اطیعوا اللّه و اطیعوا الرسول و اولی الامر منكم (7) . از خداوند و رسول و صاحبان فرمان اطاعت كنید . مردی از بنی اسرائیل پس از موسی به پیامبری برانگیخته شده بود . مردم به اوگفتند : بر ما فرمانروائی معین كن , تا ما زیر لوای او در راه خدا جهاد كنیم . خـداونـد بـه درخـواسـت آنان پاسخ مثبت داد و این فرمانروا را پس از معرفی با اسم ,با صفت نیز مـعرفی كرد ( تا هر نوع تشابهی كه ممكن است در اسم رخ , دهد , از بین برود ) و از طریق پیامبر خود به آنان خبر داد كه خدا ( طالوت ) را به فرمانروائی بر شما نصب كرده است . ان آیـه ملكه ان یاتیكم التابوت فیه سكینه من ربكم و بقیه مما ترك آل موسی وآل هارون تحمله الملائكه 000 (8) . نشانه فرمانروائی او این است كه صندوقی بسوی شما می آید كه در آن آرامشی ازجانب پروردگار اسـت , و بـاقـیمانده ای از آنچه خاندان موسی و هارون به جای گذارده اند , فرشتگان آن را حمل می كنند و در این كار برای شما نشانه ای است اگرایمان آورده باشید . هـدف از نـقـل ایـن آیات , آن است كه بدانیم معرفی با صفات , یكی از طرق صحیح معرفی است , لیكن گاهی معرفی با صفت , با ذكر نام نیز همراه است , مانند آیه طالوت . و گاهی تنها به ذكر صفات اكتفا می گردد . مانند : فسوف یاتی اللّه بقوم یحبهم و یحبونه اذله علی المومنین اعزه علی الكافرین یجاهدونه فی سبیل اللّه و لا یخافون لومه لائم (9) . بـزودی خداوند گروهی را می آورد كه آنان را دوست دارد و آنان نیز او را دوست دارند , در برابر مـومـنـان فـروتـن و متواضعند و در برابر كافران , سرفراز , درراه خدا جهاد می كنند و از ملامت ملامتگری نمی ترسند . نـتـیـجـه ایـن كـه اگـر نـام حـضـرت مـهـدی عـلـیـه الـسـلام در قرآن نیست , ولی صفات و خصوصیات حكومت او در قرآن وارد شده است . اصولا قرآن در معرفی افراد , مصالح عالی را درنظر می گیرد . گاهی مصالح ایجاب می كند كه افراد را با نام معرفی نماید . و گـاهـی مـصـالـح ایـجـاب مـی كند كه تنها به صفات افراد بپردازند , چنان كه درباره حضرت مهدی علیه السلام جریان از این قرار است , زیرا :اولا : تشكیل چنین حكومتی , در مواردی صریحا و در موارد دیگر بطور اشاره درقرآن وارد شده است . آیـاتـی كـه در سوره توبه وصف از انتشار و گسترش اسلام در سطح جهانی نوید می دهد , مانند لـیـظهره علی الدین كله تا آن را بر همه ادیان پیروز سازد اشاره به تشكیل این حكومت است , زیـرا به تصریح مفسران , مضمون این آیه كه پیشگوئی از گسترش فراگیر و همه جانبه اسلام در سطح جهان است , هنوز تحقق نپذیرفته است . از ایـن گـذشـته , در آیه 106 سوره انبیاء فرماید : و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر ان الارض یرثها عبادی الصالحون . ما پس از ذكر , در زبور نوشتیم كه بندگان شایسته من , وارث زمین خواهندبود . ایـن آیـه نـوید می دهد كه صالحان , وارثان زمین خواهند بود و حكومت جهان را به دست خواهند گرفت . و به اتفاق تاریخ بشر , هنوز این وعده الهی تحقق نپذیرفته است . ثـانـیـا : اگـر نـام امـام زمان را نبرده , به خاطر مصلحتی است كه برای اهل فضل ودرك مخفی نـمـی باشد , زیرا به همان علت كه نام علی علیه السلام را نبرده , نام آن حضرت را نیز ذكر ننموده است . اگـر نـام ایـن پـیشوایان گرامی را می برد , كینه های دیرینه بدر و احد و حنین , بار دیگر زنده مـی شـد , و لـذا مـطـلـب را به صورت كلی مطرح كرده و فرموده است : ان الارض یرثها عبادی الصالحون بردن نام گذشتگان ,مانند لقمان و ذی القرنین , قابل قیاس با افراد آینده نیست . دربـاره گـذشـتـگـان ,حـسـدهـا و كـینه ها تحریك نمی گردد , و افراد سودجو و شهرت طلب نمی توانند از آن سوءاستفاده كنند , ولی بردن آیندگان این محظور را دارد . آیـا شما فكر می كنید كه تنها ذكر نام دردی را دوا می كند ؟ آیا فكر می كنید كه اگرنام امام زمان علیه السلام در قرآن برده می شد , امكان نداشت كه در طول تاریخ ,شیادان , و افراد شهرت طلب از آن سـوء اسـتـفـاده نكنند یا افراد روی غرض های خاص وجود او را انكار ننمایند ؟ تجربه تاریخی نشان می دهد كه اگر هم در قرآن صراحتانام امام زمان برده می شد , باز در طول تاریخ , شیادان و مـدعـیـان دروغین مهدویت پیدا می شدند و نام خود را امام زمان می گذاشتند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند واز نام او و انتظار مردم استفاده نادرست كنند . مگر خدا نام پیامبر را در انجیل نبرده است ؟ ولی گروههای عنود , از آن بهره برداری ناجوانمردانه كردند . قرآن چنین نقل می كند : فلما جائهم بالبینات قالوا هذا سحر مبین (10) . هنگامی كه حضرت عیسی با دلائل و معجزات به سوی آنان آمد , گفتند : این سحرآشكار است . بـنـابر این مساله مهم , بیان خصوصیات دیگر آن حضرت است كه افراد دل آگاه , باشناخت آنها , مهدی واقعی را از مدعیان قلابی مهدویت باز شناسند , بخشی از این خصوصیات در قرآن و بخشی دیگر در اخبار آمده است .









 
متن آیه
فِی جَنَّاتٍ یَتَسَاءلُونَ «40» عَنِ الْمُجْرِمِینَ «41» مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ «42» قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ «43» وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ «44» وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ «45» وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ «46» حَتَّى أَتَانَا الْیَقِینُ «47»فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ «48»

ترجمه آیه
كه در بهشت ها از یكدیگر می پرسند « 40» از روز و حال گنهكاران ، « 41» [ به آنان رو كرده ]می گویند : چه چیز شما را به دوزخ وارد كرد؟ « 42» می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم « 43» و به تهیدستان و نیازمندان طعام نمی دادیم « 44» و با فرورفتگان [ در گفتار و كردار باطل]فرومی رفتیم ، « 45» و همواره روز جزا را انكار می كردیم « 46» تا آنكه مرگ ما فرا رسید . « 47» پس آنان را شفاعت شفیعان سودى نمی دهد « 48»

متن حدیث
( الإمام الصادق علیه السلام ) ” لم یكونوا من شیعة علی بن أبی طالب علیه السلام . ولم نك نطعم المسكین ، وكنا نخوض مع الخائضین ، وكنا نكذب بیوم الدین : فذلك یوم القائم وهو یوم الدین . حتى أتانا الیقین : أیام القائم . فما تنفعهم شفاعة الشافعین : فما تنفعهم شفاعة لمخلوق ولن یشفع فیهم رسول الله صلى الله علیه وآله یوم القیامة “
رجمه حدیث

مصادر
المصادر :
* : فرات الكوفی : ص 194 – قال : حدثنی جعفر بن محمد الفزاری ، معنعنا عن أبی عبد الله علیه السلام فی قوله تعالى : فی جنات یتساءلون عن المجرمین ما سلككم فی سقر قالوا لم نك من المصلین ، یعنی : -
* : البحار : ج 51 ص 61 – 5 ح 61 – عن فرات








تسبیح حضرت حجة (عج) از هجدهم، تا آخر هر ماه است، و تسبیح آن حضرت این است:

«سُبْحانَ اللهِ عَدَدَ خَلْقِهِ، سُبْحانَ اللهِ رِضا نَفْسِهِ، سُبْحانَ اللهِ مِدادَ کَلَماتِهِ سُبْحانَ اللهِ زِنَةَ عَرْشِهِ وَ الْحَمْدُ لِلّهِ مِثْلَ ذلِکَ

پاک و منّزه است خداوند به تعداد مخلوقاتش، پاک و منزّه است خداوند تا آنگاه که خشنود گردد، پاک و منزّه است خداوند به شمارش موجوداتش، پاک و منزّه است خداوند به اندازه ی وزن عرش او، و حمد و سپاس مخصوص خداوند است، همانند این مقادیر. («صحیفةالمهدی»، ص 19)









«قابض» لقب مهدی موعود (عج) است. قابض در لغت به معنی: در مشت گیرنده، درآورنده، بیرون کشنده و میراننده است.









 

در برخی آیات و روایات اسلامی دیده می شود که «نور الله» از القاب حضرت قائم الزّمان (عج) است. («مصلح آخر الزّمان»، ص 96)

نوریّه رجوع شود به واژه: اقامتگاه قائم (عج) در غیبت کبری









 

آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم، آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده، بیدار باشید ای اهل جهان که جدّ من حسین را تشنه کام کشتند، بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را روی خاک افکندند، آگاه باشید ای جهانیان که حق جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.

افکارنیوز: راجع به اینکه امام زمان (ارواحنا له الفداء) به هنگام ظهور چه مطالبی را می گویند و با چه سخنانی آغاز خواهند نمود، روایاتی است، از جمله ی آنها روایتی است که محدّث بزرگوار مرحوم شیخ علی یزدی حائری متوفای سال ۱۳۳۳ هـ.ق نقل کرده است. او می گوید: زمانی که قائم آل محمد علیهم السلام ظهور کند، ما بین رکن و مقام می ایستد و پنج ندا می دهد:


۱. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الاِمام القائِم.

۲. اَلا یا اَهلَ العالَم اَنَا الصَّمصامُ المُنتَقِم.

۳. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین قَتَلُوهُ عَطشاناً.

۴. الا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین طَرَحُوهُ عُریاناً.

۵. اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِی الحُسَین سَحَقُوهُ عُدواناً. (الزام الناصب ، ج ۲ ، ص ۲۸۲)

آگاه باشید ای جهانیان که منم امام قائم، آگاه باشید ای اهل عالم که منم شمشیر انتقام گیرنده، بیدار باشید ای اهل جهان که جدّ من حسین را تشنه کام کشتند، بیدار باشید ای اهل عالم که جد من حسین را روی خاک افکندند، آگاه باشید ای جهانیان که حق جد من حسین را از روی کینه توزی پایمال کردند.

طبق این نقل، سه ندای اخیر، مخصوص و ویژه ی جد بزرگوارش امام حسین (ع) است و مصائب جگرخراش آن سید ابرار را بازگو می کند و اذیت و آزارهای جانکاهی که بر آن حضرت در صحنه ی خونین کربلا رفت، را یادآوری می فرماید.

نخست از قتل جدّ خود سخن می گوید که خود اعظم المصائب و بزرگترین فاجعه، در جهان اسلام به شمار می آید. و در کنار همین مطلب و همراه آن مصیبت تأثرانگیز و رقّت بار، عطش امام حسین (ع) را یاد می کنند، مصیبتی که هیچکس آن را توجیه نمی کند و حتّی درباره دشمن خود نپسندیده و روا نمی دارد و به حقیقت، لکه ننگین و عاری بر دامن بنی امیه و آل زیاد- علیهم اللعنه- و سپاه دیو و دد صفت کوفه و شام گردید که برای ابد قابل رفع و زوال و شستشو نخواهد بود. آنگاه مصیبت رقت انگیز دیگری را از جدّ خود حسین (ع) ذکر می کنند و آن روی خاک افکندن بدن مبارک آن حجت بالغه ی الهی است که در هیچ منطق و مکتبی روا نبوده و نیست. و همراه تذکر این مصیبت، نکته ی دیگری را ذکر می کنند که دلها را می شکافد و اشک غم و اندوه را بر گونه، روان می سازد و آن مصیبت عریان کردن بدن نازنین آن امام معصوم و آن انسان آزاده ی خداجو و با عظمت است که خود پناه مستضعفان و محرومان و نقطه ی بارز امید اهل ایمان بلکه مطلق انسان ها بود.

راستی چه کسی می تواند تحمل این فاجعه ی بزرگ را بکند که بدن مقدس ولی اعظم پروردگار را برهنه روی خاک بیندازند؟

در آخر، از بزرگترین فاجعه ای که در کربلا صورت گرفت و به دست آن وحشی صفتان دور از انسانیت بر بدن مبارک حضرت ابی عبدالله الحسین (ع) واقع شد، سخن می گویند و آن موضوع کوبیده شدن نازنین پیکر تقوا و طهارت، بدن مقدس حسین (ع) است. موضوعی که هیچ کسی که کمترین مراتب انسانیت را دارا باشد آن را نمی پذیرد و صحّه بر آن نمی گذارد و با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. موضوعی که هر چند انسان به کشتن دشمن سرسخت خود رضا دهد، بدان رضا نخواهد داد. مصیبتی که انسان متعارف و خالی از کینه و پستی، تاب شنیدن آن را ندارد و به حقیقت، انسان از وقوع آن در کربلا آن هم نسبت به بدن پسر ریحانه ی پیامبر اکرم (ص)، شرمسار و سربزیر گردید.









 

سؤال:برای اینكه جز اصحاب امام زمان ( عج ) باشیم ، باید چه راهی را طی كنیم ؟
جواب:

شما بحمدالله هدفی والا را برای زندگی خود برگزیده اید و از دلمشغولی های بیهوده ای كه برخی به آن گرفتاراند آزاد شده اید .از این بابت بایستی به شما تبریك گفت ،چرا كه شما از گردنه مهمی عبور كرده اید و راهی را كه دیگران پس از عمری به آن می رسند، شما اكنون به آن رسیده اید.آرمان خواهی شما و كوششتان برای دفاع از اسلام و حق و حقیقت توفیقی الهی است كه نصیب شما شده است و باید خدا را بر آن بسیار شاكر باشید و با تقویت دایمی آن درحفظ این مقام بكوشید .برای این كه ان شاالله در زمره اصحاب امام زمان ( عج ) باشیم لازم است دو سیر راانجام دهیم :

الف ) سیر نظری ؛ یعنی شناخت صحیح و اساسی دین و پیراستن از آنچه غیردین است . این كار با تدبیر عالمانه در قرآن و روایات ماثور از اهل بیت ( ع ) حاصل می گردد.هم چنین با مطالعه دقیق و برنامه ریزی شده كتاب هایی كه اهل فن و اسلام شناسان درمورد اسلام نوشته اند ( مانند كتاب های شهید مطهری ، علامه طباطبایی ، علامه حسن زاده آملی و …). ب ) سیر عملی ؛ این كار با تقید به احكام ظاهری شریعت و به جا آوردن آداب انجام می پذیرد .اهتمام به واجبات و پرهیز از محرمات بزرگترین ركن این حركت است. مراعات تقوا در همه شوون فردی و اجتماعی ، بزرگ ترین عامل قرب انسان به خداوند واولیای او است . خواندن دعای عهد در هر روز و آماده بودن واقعی برای ظهور امام زمان ( عج ) از جمله موحبات اتصال به آن عروهالوثقی است . مسلماً كسی كه این چنین شد از اصحاب آن حضرت خواهد بود؛ چرا كه ( ( من احب قوماً فهو منهم ؛ كسی كه دوستدارمردمی باشد از جمله آنان محسوب خواهد شد ) ).









 

طبق روایتی که از حضرت علی علیه السلام و امام باقرعلیه السلام نقل شده «نجبا» یاران مهدی از سرزمین مصر هستند: «فَیَخْرُجُ النُّجَباءُ مِنْ مِصْرَ… رُهبانٌ بِاللَّیلِ لُیوثٌ بِالنَّهارِ کانَ قُلُوبُهُمْ زُبُرَ الحَدیدِ فَیابِعُونَهُ بَینَ الرُّکنِ وَالمَقامِ» [1] ؛ «نجبا از مصر بیرون می آیند… که راهبان شب و شیران روز هستند، دل هایشان چون فولاد سخت است. در میان رکن و مقام با او بیعت می کنند».

امام باقرعلیه السلام فرمود: «یُبایِعُ القائِمَ بَینَ الرُّکنِ وَالمَقامِ ثَلاثمائة وَنَیِّف عِدَة اَهْلِ بَدْر فِیهِم النُّجَباءُ مِنْ اَهْلِ مِصْر…» [2] ؛ «سیصد و چند نفر به تعداد اهل بدر با قائم بین رکن و مقام بیعت می کنند. در بین آنان نجبا از اهل مصر،… وجود دارند…».

پاورقی

[1] الاختصاص، ص 208.

[2] کتاب الغیبة، ص 476، ح 502.









در حدیث وفات امام علی علیه السّلام و وصیّت آن حضرت به امام حسن مجتبی علیه السّلام ذکر شده است که بعد از حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام بر جنازه احدی جز حضرت قائم (عج) جایز نیست که هفت کبیر گفته شود. (منتهی الآمال»، باب 14، فصل دوّم، ویژگی 44)









 

از جمله مکانهایی که در احادیث مربوط به قائم (عج) از آن سخن به میان آمده، شهر «زوارء» است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم در توصیف شهر زوارء فرمود: «شهری است در مشرق که در بین رودها واقع شده که در این شهر شرورترین انسانها ساکن می شوند و عدّه ای از ستمکاران امّت من هم در آنجا سکنی می گزینند». («عقدالدّرر»، ص 81)

همچنین امام صادق علیه السلام نیز در این رابطه فرمود:

«در حوالی روی کوه سیاهی است که در پایین آن کوه شهری بنا می شود که آن را «طهران» می نامند و آن «دار الزوراء» است و…»

اهل شهر زوراء دچار قحطی و فتنه و بلا می شوند. («جهان در آینده»، ص 106)

اما صادق علیه السلام در ضمن حدیثی به علائم قیام حضرت مهدی (عج) اشاره کرد و فرمود:

«خروج مردمی از فرزندان عمویم زید در یمن و به غارت رفتن پرده ی کعبه، و هر چه مشیّت الهی است همان خواهد شد». («جهان در آینده»، ص 40)

زیارت امام حسین علیه السلام

در روایات اسلامی سفارش شده که در شب تولّد امام قائم (عج)، زیارت امام حسین علیه السلام خوانده شود.

با توجّه به محتوای این زیارت و خواندن آن در شب نیمه ی شعبان و ارتباط این دو، نتیجه می گیریم که مسأله راحت طلبی در کار نیست، بلکه مسأله ی قیام و انقلاب و شهادت طلبی و جهاد تا سر حدّ شهادت و نفرت شدید از دشمن است و باید با چنین روشی خود را به امام زمان (عج) نزدیک کنیم.

امام صادق علیه السلام فرمود: «وقتی که قائم (عج) ماقیام کند، تقیّه برداشته شود و شمشیر کشیده گردد و با مردم (متمرّد) در داد و ستد، جز شمشیر (حکومت) در میان نباشد». («اثباة الهداة»، ج 7، ص 128 – «حضرت مهدی (عج)، فروغ…»، ص 189)









 

سؤال:چه كنیم تا رابطه ما با امام زمان ( عج ) قوی تر شود و دوستدار واقعی ایشان شویم ؟
جواب:

مهمتر از همه چیز آن است كه وظایف خودرا در برابر آن حضرت بشناسیم و به انها عمل بكنیم در این صورت است كه آن حضرت نیز دوستدار ما خواهند بود و لطف و عنایت افزون تری نسبت به ما خواهند داشت .

آن چه بیش ازهمه آن وجود شریف و مقدس از ما انتظار دارند این است كه در همه اموررضای حق تعالی را در نظر بگیریم و كوچك ترین قدمی برخلاف فرامین قرآن و اسلام برنداریم . از طرف دیگر خود را همواره سرباز فداكار آن حضرت بدانیم و در همه جا برای حفظ دین و آرمان مقدس آن حضرت تلاش و جانفشانی كنیم و در حد توان محیط خانه ، مدرسه ، دانشگاه ، اداره و…را به فضایی دینی و معنوی تبدیل نموده و كشور درون نفس و جامعه برون را مركز حاكمیت تقوا كنیم . دعا برای فرج آن حضرت و آماده سازی خود وجامعه در این راستا نیز از وظایف است . خواندن دعاهایی مثل دعای عهد زیارت آل یاسین و …نیز خوب است .











( کل صفحات : 5 )    1   2   3   4   5   
درباره وبلاگ


» ضمن عرض سلام و خیر مقدم به دوستان گرامی و عزیز خوش آمدید.
امیدوارم از وبلاگ بنده نهایت استفاده و لذت را ببرید و از اون بیشتر بازدید و نظر بدید.
نظرات شما دوستان عزیز برای بنده واقعا با ارزش است.
☃*:..با تشکر‎..:*☃

مدیر وبلاگ : ❀حـامـد عـقـیـلـی❀
صفحات جانبی
نظرسنجی
با عرض ادب و احترام سلام علیکم...خدا قوت به تمام کاربران گرامی و عزیز✍ رضایت شما کاربران گرامی از برنامه ها ، شعرها و دیگر مطالب وبسایت در چه حدی است؟✍






آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
filesell
کلیه حقوق این وبلاگ برای ❀⁂✍...نور آل محمد(عج)...⁂❀ محفوظ است